Markedsføringsplan

Markedsføring er enormt vigtigt for de fleste virksomheder, men bliver dog stadig underprioriteret hos alt for mange. En markedsføringsplan kan for nogle være en god idé til at sikre markedsføringen for fokus og bliver udført.

Men hvad er en markedsføringsplan og hvordan får du sammensat en god plan for din markedsføring. Det vil vi give dig svarene på her.

Hvad er en markedsføringsplan?

Markedsføringsplanen er et værktøj og redskab, der tvinger dig til at markedsføre dine produkter og arbejde på en struktureret måde. Det er en metode til at skabe overblik og lader dig planlægge hvad du skal gøre og hvornår du skal gøre det.

Nogle anbefaler, at hvis du har en enkeltmandsvirksomhed med få og kendte kunder, eller har du kun få og små markedsføringsaktiviteter, behøver du ikke lave en markedsføringsplan.

Som minimum bør du have en plan for hvornår dine markedsføringsaktiviteter skal udføres. Dette kan være i den forkromede markedsføringsplan eller skrevet ind i et årshjul.

Styrer du derimod markedsføringsaktiviteter for en virksomhed, der har flere forskellige ting i gang, der skal igangsættes på forskellige tidspunkter af året, vil en markedsføringsplan være til stor hjælp og give dig en besparelse.

Mål for din markedsføring

Du skal have gjort dig det helt klart, hvad du vil opnå med dine markedsføringsaktiviteter og hvordan du vil opnå dette, for at kunne effektivisere brugen af dit markedsføringsbudget.

Disse mål skal være konkrete og målbare og tidsbestemte.

Det kan f.eks. ikke nytte noget, at du blot siger til dig selv: jeg vil have flere kunder.

Det er ikke særlig konkret og tidsbestemt og derfor ikke målbart.

En målbar udgave vil være:
Jeg vil have 10 nye kunder inden for de næste 30 dage.

Det kan også være:
Jeg vil øge gennemsnitlig reach på de sociale medier med 10% inden for de næste seks måneder.

Vigtigst er at det både er målbart og tidsbestemt. På den måde kan du både teste, evaluere og nå at stoppe en kampagne og lukke et økonomisk hul, hvis kampagnen ikke lever op til målsætning.

En plan til markedsføring

Som til så mange andre aktiviteter, der indebærer flere trin hos både interne og eksterne resourcer, er det godt at lave en plan for aktivitetens udførelse. Det gælder også for dine markedsføringsaktiviteter. Husk at aktiviterne skal passe til din målgruppe.

Her er forslag til, hvordan en markedsføringsplan kan struktureres.

Planen har to hovedområder:

  1. Handlingsplan for salgs- og markedsføringsaktiviteter
  2. Kalender for udførelse af salgs- og markedsføringsaktiviteter

1) Handlingsplan for salgs- markedsføring

I denne del af planen skriver du måned for måned, hvilke aktiviteter du vil bruge til at markedsføre din virksomhed.

Når kalenderen er udfyldt, har du dermed skabt et samlet overblik af din plan for markedsføring af din virksomhed.

2) Kalender for udførelse af salgs- og markedsførings aktiviteter

Denne del af planen fokuserer på hvordan du skal udføre markedsføringen. Det er en mere detaljeret beskrivelse af, hvornår du skal begynde din forberedelse, hvornår aftaler skal være på plads, for at de planlagte markedsføringstiltag bliver gjort planmæssigt.

Forskellen mellem de to punkter er således, at første del fokuserer på indholdet og hvornår en aktivitet løber af stablen. Anden del fokuserer på hvad du skal gøre op til, for at være forbedret til denne aktivitet. Et eksempel kan være en livsstilsmesse i pinsen, og den anden del er så, hvornår du skal begynde, hvad du skal have med osv.

Men du har sandsynligvis en dybere beskrivelse af del to og de forskellige punkter liggende et andet sted.

Hvad er et årshjul

Med en årsplan eller et årshjul kan du skabe bedre overblik og tættere sammenhæng i de gentagende opgaver, du allerede har.

Med et årshjul kan du således skrive ind alle de opgaver som forløber planmæssigt hvert år. Det kan være årsregnskaber, men især også sæsonbetonet markedsføringstiltag.

Oftes vil opgaverne være nogenlunde ens med din markedsføringsplan fra før. Men årshjulet kan også sagtens være et mere overordnet overblik over dine opgaver.

Det er dog vigtigt at understrege, at du ikke behøver at lave et årshjul. Men det kan hjælpe hele markedsføringsafdelingen, hvis der er rigtig mange markedsføringstiltag.

Konklussion

Brug markedsføringsplaner til at skabe overblik. Det er en metode til at strukturere din hverdag og sikre at du både når dine markedsføringsopgaver og især dine markedsføringsmål.

Var denne artikel nyttig? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din virksomheds kommunikation mere effektiv.