Sådan forbliver dine visitkort relevante i 2018

Visitkort kan efterhånden virke lidt unødvendigt og overflødigt nu, da vi stort set gør alt online. Men tro det eller ej, visitkort er stadig en vigtig bestanddel i vores daglige virke. Uanset størrelsen af din virksomhed vil et visitkort altid gøre et godt førstehånds indtryk.

Men nu er visitkort ikke ligefrem en nødvendighed mere, de er på vej til at blive en form for ice-breaker nyhed og noget man kan blære sig med. Du husker vel visitkort scenen fra American Psycho med Christian Bale. Men vi kan jo ikke rigtig tillade os at sammenligne dig med en sådan film. Men brandværdien i det unikke eller som first-mover i din niche, er noget, der i høj grad kan påvirke en forretningsforbindelse. Vi håber aldrig at kortet forsvinder helt. Men det må gerne udvikle sig!

Fem grunde til, at visitkort er stadig relevante

Selvom visitkort langsomt bliver til et “levn fra fortiden” (selv om det ikke ser sådan ud pt.), er der nogle vigtige pointer til, at de stadig er relevante.

  1. Det er mere personligt og engagerende at tale med nogen og give dem dit kort i hånden, end at de begge kigger på deres telefoner og forsøger at følge hinanden på de sociale medier. En person, huskes bedre, hvis der har været en form for øjenkontakt og samtale.
  2. Visitkort er stadig et af de mest effektive markedsføringsredskaber. Intet slår et personligt møde. End ikke en eller ande vilkårlig besked i indbakken.
  3. Et mindeværdigt visitkort er det bedste førstehåndsindtryk for din forretning.
  4. De mest kreative visitkort bliver delt, fordi de er seje og har noget unikt. De er også gode ice-breakers til de fleste møder.
  5. At have sit visitkort klar før alle andre, viser, dem du møder, at du altid er forberedt.

Læs også:Visitkort, lav et godt visitkort. Sådan undgår du de klassiske fejl

Sådan ser “livet for et visitkort” ud

Visitkort går næsten altid igennem den samme proces, når de forlader din lomme eller taske. Vi kalder det “livet for et visitkort.” Til denne enkle analogi har vi to mulige scenarier.

Scenarie 1:

  1. En gruppe mennesker er samlet ved et eller andet event (lidt fra hver sin niche).
  2. Et visitkort udleveres til nogen.
  3. Personen modtager kortet med et hurtigt blik.
  4. Kortet bliver lagt væk i en lomme eller en pung.
  5. Visitkortet når frem til modtagerens kontor eller hjem.
  6. Personen ser på kortet og kan ikke genkende vedkommende, man modtog visitkort fra.
  7. Kortet henkastes i en bunke på bordet eller i en skuffe og glemmes.

Scenarie 2:

  1. En gruppe mennesker er samlet ved et eller andet event (lidt fra hver sin niche).
  2. Et visitkort udleveres til nogen.
  3. Personen modtager kortet med et hurtigt blik og bemærker noget, der fanger øjet. Kortet er specielt på en eller anden måde.
  4. Modtageren kommenterer kortets særegenhed og skriver personen der udleverede kortet “bag øret”.
  5. Visitkortet når frem til modtagerens kontor eller hjem.
  6. Modtageren finder personen online og tilføjer personen til sine kontakter.
  7. Kortet fastgøres på en opslagstavle eller gemmes i en mappe.

Det er nok ikke er svært at se forskellen mellem scenarie 1 og scenarie 2. Nu hvor vi lever i en digital tidsalder, er det ekstremt vigtigt at sigte efter scenarie 2 eller det der ligner.

Læs også:Du er verdens bedste - men ingen ved det

Sådan sikrer du at dine kort er gode nok til at beholde

Et almindeligt kort er rektangulært, designet enten lodret eller vandret, på størrelse med et dankort. Et rektangulært visitkort har mange designmuligheder, der kan fange en persons øje. Nogle ideer er nemme og billige, mens andre kan være dyre og tidskrævende.

Det vigtigste er at huske, at dine visitkort aldrig skal se billige ud. Der er så mange ressourcer, billeder og skabeloner online til at hjælpe dig. Giv kortet lidt ekstra opmærksomhed i designfasen, så dit kort bliver det bedst mulige med de midler du har.

Det her bør du altid have på dit visitkort

Uanset hvordan dit kort ser ud til sidst, er der nogle grundlæggende informationer, som du altid bør have stående.

Skal indeholde:

  • Dit navn
  • Firmanavn
  • Din e-mailadresse
  • Din hjemmeside
  • Telefonnr. Gerne direkte og evt. til kontoret.
  • Henvisning til din mest vigtige profil på de sociale medier. (Der hvor du er mest aktiv og hvor dine idéelle kunder er)

Ekstra – informationer du kan tilføje:

  • En QR kode. Kan henvise til hjemmeside eller din profil på de sociale medier.
  • Et portrætbillede af dig.
  • En call-to-action
  • En rabatkode til din webshop
  • Et citat

Hvordan ser dine visitkort ud? Har du nogen lige nu? Hvis du ikke har haft visitkort i et stykke tid, er det måske tid til at lave nogle nye og se, hvad der sker, når du deler dem ud!

Var denne artikel nyttig? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din virksomheds kommunikation mere effektiv.