Wayfinding – 11 metoder til at kickstarte din skilte strategi

Wayfinding og god skiltning hjælper dine kunder med at finde vej.
I mange tilfælde kunne det faktiske være en god idé, at gøre det mere synligt hvor en destination er placeret. F.eks. er det ikke altid logisk at virksomheden ligger inde i gården, at der gemmer sig et toilet bag døren, eller hvor man skal gå hen til for at se et bestemt foredrag.

Det er netop her at wayfinding og god skiltning kommer ind i billedet.

Brug rekvisitter

Wayfinding kan hurtigt tolkes som en aktivitet, der kun involverer faste destinationer, som enten er indendørs eller udendørs. Du kan navigere gennem en lufthavn (et statisk indendørs rum) eller på en landlig tur (statisk udendørs rum). Men de begrænsninger, inden for hvilke du skal navigere, kan også være mobile og flytbare.

Overvej situationen, for eksempel, hvor du bevæger dig, som en del af en gruppe, eller hvor du leder nye studerende rundt på en campus for at vise dem faciliteterne.

Et godt wayfinding system inkluderer skiltning, som nogle gange skal bevæge sig med de mennesker, der skal bruge systemet. Nogle gange er løsningerne både enkle, billige og ukomplicerede. Et klassisk eksempel bruges af rejseguider, der bruger nummerede skilte, som holdes over hovedhøjde, for at samle eller lede en gruppe af mennesker på rette kurs.

Læs også:Neuromarketing - gør dine budskaber enkle

Less is More – Ryd op

Wayfinding handler ikke om at tilføje flere skilte for at lede og styre folk i den rigtige retning. Meget ofte skaber færre skilte et bedre overblik. Ved at rydde op og undgå klynger af skilte, kan du skabe et mere klart, overskuelig og effektivt overblik hele vejen. Overvej for eksempel at fjerne tegn, hvis de virkelig ikke er nødvendige, og forsøg at forenkle, hvor det er muligt at gøre det. Tænk på at udnytte pladsen, belysningen og andre teknikker til at guide og lede mennesker (nogle af disse ideer forklares nærmere).

Vedligeholdelse af skiltningen

Det kan forekomme indlysende, men på f.eks. hospitaler, vil du sandsynligvis opleve, at det ikke er ualmindeligt, at skiltning og andre dele af wayfinding systemet ikke bliver vedligehold og derfor områder bliver fuldstændig ineffektivt. For at ethvert system skal være effektivt for dem, der har brug for at navigere rundt i det, på det pågældende sted eller rum, er det vigtigt, at du indfører en plan for vedligeholdelse. Det vil sige, at skiltningen altid er opdateret.

Dokumentation

En af de enkleste måder at vedligeholde dit skiltesystem på er at skabe en database over alle dele af systemet.

Hvis du for eksempel administrerer en lufthavn, er det et godt udgangspunkt at dokumentere hver enkelt skiltning. Medtag oplysninger om, hvornår skiltningen blev kontrolleret, den generelle tilstand, typen og i hvilket område det er.

Ved at have en database (eller endda bare et Excel-regneark for mindre områder) og dokumentere systemet løbende, bliver det meget lettere og overordnet mere effektivt at vedligeholde.

Læs også:Du er deres bedste ven og deres værste fjende

Brug skiltning i gulvhøjde

Den svenske møbelkæde Ikea er mestre i wayfinding. De leder folk rundt i deres butikker for at maksimere chancerne for at lede dig til at se flest muligt af deres mange produkter.

At forsøge at finde vej ud af en Ikea-butik på den anden side er ikke så simpelt.

Pointen er, at wayfinding systemer ikke er designet udelukkende for at give brugerne den nemmeste rute. De af jer, der har gået gennem Københavns Lufthavn, vil have bemærket, hvor forvirrende det kan være at komme fra sikkerhedskontrollen til afgangsstederne. Du er tvunget til at gå gennem den toldfri butik, mens salgsassistenter trykker parfume i dit ansigt.

Anyways, men nu handler det jo om vandret skiltning.  Overvej alle muligheder og evt. at benytte gulvene i dit skiltesystem. Det vil sikre at systemet bliver mere klart og tydeligt. Overvej meget omhyggeligt, om de mennesker, der skal navigere i dit område, vil de kunne se skiltningen?

Tilgodese alle brugerniveauer og handicap

Horisontal skiltning eller skiltning, der er for fjernt for dem, der skal se det, kan være problematisk. Overvej også “her er du”-kort, dvs. skiltning, som skal læses tæt på, betyder ofte, at der ikke er plads til mere end en eller to personer, der kan optage informationen på samme tid.

Hvad der kan være mere problematisk er, at mange mennesker har problemer med synet. Overvej alle brugere med hensyn til synlighed og hvilke alternative hjælpemidler du kan tilbyde, herunder for eksempel inden for berøring og lyde lyde.

Læs også:Du er verdens bedste - men ingen ved det

Placering i højden

Vær også opmærksom på højden i din skiltning. Selv for de skilte med god synlighed skal højden være korrekt til praktisk brug. Bl.a. også for at imødekomme antallet af personer, der skal kunne se oplysningerne på samme tid, som nævnt i det potentielle problem ovenfor med “her er du”-kort. Tænk nøje på brugernes behov.

Læs også:Markedsføringsplan

Belysning

Brug af belysning kan være effektiv som en vejledningsmekanisme og kan også bruges som en midlertidig løsning, hvis det er nødvendigt.

Der hvor pladsen er trang, kan denne løsning være særlig nyttig. Det kan f.eks. også være ved trin man ofte falder over, hvor lys kan fremhæve trinnet.

Rummets design

Design et sted effektivt, og du vil måske finde ud af, at du faktisk har brug for meget mindre skiltning end først antaget, fordi layoutet af området selv guider brugeren.

Brugen af stier gennem grønne områder, der leder hen til et centralt punkt og markeret af med et centralt vartegn kan virke som et simpelt eksempel.

Læs også:Valgplakater til vind og vejr

Farver

Farver er også en nyttig måde at holde orden i skiltning, samt tilbyder endnu en mulighed for at lede brugerne langs bestemte ruter og stier. Denne form for hjælp er særlig nyttig i at vinde over problemer med sprogbarrierer og misforståelser.

På hospitaler kan f.eks. brug af medicinske navne og andre vilkår gøre det svært at finde destinationer. At forsøge at finde den grønne bygning ved at følge de grønne linjer kan dog være meget lettere. Det er dog, indtil afdelingen bevæger sig, som det kan ske. Så farvekodning kan fungere godt, men som en del af en veludformet strategi.

Beslutningspunkter

Overvej nøje, hvor beslutningspunkterne er. Det er for eksempel, ikke fornuftigt at planlægge et “her er du”-kort på et sted hvor få mennesker vil bemærke det.

Det giver også ringe mening at have retningsskiltning, der er placeret efter det tidspunkt, hvor folk skal træffe beslutningen, når de kommer til et sted, hvor de har flere valgmuligheder.

Planlæg og tænk nøje på, hvor de centrale beslutningspunkter skal være.

Var denne artikel nyttig? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din virksomheds kommunikation mere effektiv.