Kend din målgruppe

Kend din målgruppe og vind markedet

  • 2
    Shares

Det er afgørende at du kender din målgruppe og dermed dine kunder. Endnu vigtigere er det, hvis der er stor konkurrence i dit marked. Det er de særligt stærke brands, som kender deres kunder til fingerspidserne, der formår at pleje deres målgruppes behov og gøre tiltag, der styrker forholdet mellem brand og modtager.

Men når budgettet er lille og tiden er knap, hvordan finder du så hurtigt frem til din målgruppe og hvad der er deres behov? Her får du fem nemme trin, der kan gøre det lettere for dig at definere din målgruppe.

1) Hvem er du og hvad kan du tilbyde?

For at finde din målgruppe skal du første have defineret din virksomhed.

Det kan virke lidt som at starte og gå i den forkerte retning, men det er en vigtig del af processen i at få din målgruppe til, at interessere sig for dit produkt eller service.

Du skal gerne blive helt konkret på, hvorfor dine kunder skal vælge dig frem for en af de andre. Det er afgørende for om potentielle kunder vælger dig eller dine konkurrenter.

Sæt dig med en kuglepen, et stykke papir og en dejlig kop kaffe, og svar på følgende fire spørgsmål:

  • Hvad er din virksomheds historie og hvad gør den særlig?
  • Hvem er personerne bag virksomheden og hvad særligt er der ved dem?
  • Hvilke kerneværdier knytter sig til virksomheden og hvad gør disse værdier specielle i forhold til virksomheden?
  • Hvad er det unikke ved dine produkter?

Når du kender din egen virksomhed, vil det ofte stå mere klart hvilke behov din virksomhed dækker.

2) Visualiser din målgruppe

Du har højst sandsynligt allerede nu nogle idéer om hvem din målgruppe. Men disse idéer kan være meget vage og langt fra konkrete.

Forsøg istedet at visualisere din målgruppe.

Har du mulighed for det, gøres dette bedst sammen med andre. Inputs fra flere sider kan gøre billedet mere nuanceret. Har du ikke mulighed for at indrage flere i denne process, kan du sagtens klare på egen hånd.

Kort og godt, går det denne øvelse ud på at sammensætte et billede af person som findes i målgruppen.

Tegn en person eller sammensæt en collage – du husker det måske lignende øvelser fra da du var barn.
Giv personen et navn, alder og tøj. Find frem til personens interesser, medievaner og familieforhold.

Inden længe vil du have gjort en lang række antagelser om hvilken person netop din virksomhed kommunikerer til. Husk, der er intet der er forkert.

Sammensæt alle input, gerne på en planche eller som en plakat. Den skal hænges op synligt, så alle ved hvem man kommunikere med.

Dette er din mini-persona – også kaldet en avatar.

3) Kig på de digitale fodspor og vaner for din målgruppe

Du har sikkert allerede en hjemmeside og/eller en aktiv social media profil som f.eks Facebook, Instagram m.fl.. Fra disse kan du hente brugbar information – helt gratis.

Google Analytics giver dig et detaljeret billede af hvem der søger efter virksomheder som din og Facebook Insights kender de digitale vaner for personer der synes om din virksomheds firmaprofil.

Brug de unikke muligheder du har med de sociale medier for at gå i dialog med dine kunder. Denne kontakt kan du bruge til at introducere nye tiltag og lade kunderne give deres input, så du og dine kernekunder udvikler skræddersyede produkter sammen.

Brug din information nyttigt og lad den digitale indsamling blive en fast del af din markedsføring.

4) Brug de gode gamle modeller

Der findes en række modeller til at skabe et mere overskueligt afsæt i forhold til at definere en målgruppe.

SMP modellen kan f.eks. være med til at give et hurtigt overblik over markedet, målgruppen og hvor din virksomhed skal positioneres.

S: Segmentering
Segmentering går ganske enkelt ud på, at man bryder markedet op i mindre dele. Det kan du gøre via demografi, geografi, psykografi og adfærdsrelateret.

Geografisk Demografisk Psykografisk Adfærdsrelateret
  • Land
  • Nation
  • Region
  • By
  • Bydel
  • Alder
  • Køn
  • Familiemønstre
  • Uddannelse
  • Job
  • Værdier
  • Personlighed
  • Interesser
  • Præferencer
  • Politisk holdning
  • Brugerstatus
  • Attitude
  • Loyalitetsgrad
  • Brugsmønstre

Derefter kan du koncentrere markedsføringsindsatsen og ramme netop den særlige gruppe mennesker som ville elske dit produkt eller service.

Du har sikkert allerede tænkt: “mit produkt passer til alle, så det behøver jeg ikke”.

Du er ikke den eneste der har fået den idé. Mange før dig har fået sammen idé og det eneste der sker når du kommunikerer til alle er, at dit budskab ikke rigtig hænger fast. Oftest taber kommunikationen fokus og budgettet til markedsføring løber løbsk – eller endnu værre, du kan gå ind i en handlingsparalyse.

M: Målgruppe
På baggrund af sine analyser fra segmenteringen, evaluerer og definerer du her mere uddybende hvilken målgruppe din virksomhed ønsker at ramme.

Er budgettet ikke til de store analyse-bureauers indsigt i markedet, kan du få indblik i målgruppens livsverden ved at læse artikler, bruge Danmarks statistik m.v.

P: Positionering
Sidst men ikke mindst, skal din virksomhed positioneres.

Positioneringens opgave er, at placere dit produkt og service så din målgruppes behov bliver tilgodeset. F.eks. kan nogle målgrupper ofte føle et tidspres og derfor handler enten på hvad der er kendt eller af decideret nød.

Set fra kundens synsvinkel er det ikke bare interessant, hvad dit produkt kan gøre, men også hvorvidt du adskiller dig fra eksisterende løsninger på markedet.

Positionering handler naturligvis om selve produktets egenskaber, men det handler også om, hvordan du definerer det marked, du går ind i overfor kunden.
De seks generelle valgmuligheder er:

  • Nyt marked – noget helt nyt, vi ikke vidste vi manglede.
  • Eksisterende marked – en ny version af noget velkendt.
  • Segmenteret marked – et produkt tilpasset et særligt kundesegment.
  • Lavprismarked – en skrabet og billig version.
  • Luksusmarked – den ultimative luksusudgave.
  • Kloning – kendt fra andre lande.

Spørgsmålet om positionering er altså grundlæggende spørgsmålet om, hvordan og hvorvidt du kan og vil markedsføre dit produkt som nyt og anderledes.

5) Brug din viden til at skabe værdi for din målgruppe

Sammenhold din viden omkring din virksomhed overfor den viden du har fået om din målgruppe, gennem de undersøgelser du har foretaget.

Det er ganske afgørende, at forstå og analysere den indhentede viden.
Den danner grundlag for hvordan din virksomhed skal kommunikere sit budskab til en bestemt gruppe mennesker.

Er din målgruppe eksempelvis overvejende traditionsbundne skal kommunikationen rettes herefter.

Bestemmer du dig for at målgruppen primært er mænd eller primært kvinder skal du kommunikere på to vidt forskellige måder.

Har målgruppen nogle interesser, som passer særligt godt sammen med virksomheden, kan man drage paralleller mellem disse.

Konklusion

Vi håber denne artikel giver dig et værdifuldt indblik og gør det lettere for dig at komme i gang med at definere din målgruppe og skabe et stærkere kommunikationsafsæt.

Det essentielle for enhver virksomhed er at kende kunden helt ind til benet. Jo mere du ved om dine kunder, jo bedre kan du hjælpe dem og jo bedre bånd kan du skabe mellem dem og dig.

I bund og grund, når man ser bort fra mængderne, er der ingen forskel på det at lære kunder at kende og det at du lærer din bedste ven at kende.

Var denne artikel nyttig? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din virksomheds kommunikation mere effektiv.