Sådan markedsfører du din webshop – brug tiden rigtigt!

Som ejer af en webshop, bruger du formentlig en del tid på salgsfremmende aktiviteter, både online og offline. Mulighederne for aktivteter kan være overvældende og få dig til at gå i stå – for hvor skal du starte?

Med de mange muligheder, og markedsføringstiltag, kan det være svært at vide hvad du bør bruge din tid på først? Læs videre og bliv inspireret til hvad der kan give mening for netop din webshop.

Alt for mange shopejere bruger det meste af deres tid på markedsføring, der giver de dårligeste resultater. Groft sagt, 80/20-reglen anvendt, 80% af din arbedsindsats, og tid, giver kun 20% i udbytte.

Generelt set er alle i branchen enig om denne tendens, og derfor vil undertegnede forsøge at give sine tips til hvordan og hvad du kan gøre for at markedsføre din shop.

Prioriteret liste til at markedsføre din webshop mere rigtigt.

Denne liste tager udgangspunkt i helt nye webshops og for den sags skyld nyudklækkede shopejere, som enten ikke har gjort noget eller bruger krudtet forkert.

Læs også:7 veje til at få flere kunder i butikken

1. Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (SEO) er et af de vigtige områder inden for markedsføring af webshops. Via din shop, sælger du konkret nogle varer, som dine kunder naturligvis søger efter. Den søgning sker ofte via Google.

Når dine kunder søger på f.eks. Google er det fordi de har et direkte behov eller problem, som er uforløst og skal løses indenfor relativt kort tid. Ofte er beslutningen om købet allerede truffet. Nu leder de kun efter et sted at gøre et køb. Selvsagt vil du derved have en god chance for et salg, hvis du bliver fundet via en topplacering på Google, for det som kunden søger efter.

Det er derfor vigtigt at sikre, at dine produktbeskrivelser er fyldestgørende, unikke og gerne med mere information end du tror er nødvendigt.

Søgemaskineoptimering er en langsigtet strategi og det er derfor godt at få begyndt allerede fra første åbningsdag.

De ting du selv kan gøre er bl.a., at:

  • skrive unikke tekster til kategorier, produkter og landingssider.
    “Unik” her betyder, helt unikke tekster, du skal undgå at kopiere fra andre sider, konkurrenter, leverandører, m.v.
  • skrive unikke til resultaterne i søgemaskinerne: title og meta descriptions.
  • kontinuerligt få nye links til din shop fra forskellige steder på nettet.
  • finde nye søgeord/sætninger, som du kan lave landingsider omkring. Blogs indgår også som en del af den aktivitet.

Læs også:Hvordan ser fremtiden ud for grafisk

2. Adwords

Det vil ikke være alle du kan ramme med søgemaskineoptimering. Derfor skal du formentlig også spendere lidt af budgettet til Google Adwords. Ved kontinuerligt at arbejde med, og optimere, Google Adwords, vil du kunne ramme den del af kunderne du ikke fanger, som søger via Googles organiske resultater.

Det du her bør arbejde med er, at:

  • finde søgeord til dine annoncer.
  • lave nye annoncer og teste mod gamle.
  • optimere dine landingsider, så de passer til Google Adwords og omvendt.
  • opnå bedre flere klik gennem god Click Through Rate (CTR)

Du går glip af en masse trafik og potentiel indtjening, hvis du har sat tid af til disse opgaver. Det dog værd at bemærke, at det selvfølgelig ikke er noget du behøver at kigge på hver dag. Det kunne sagtens være en af de opgaver du skal outsource til et bureau eller konsulent.

Pointen er, lige som med alle andre investeringer i markedsføring, at du “bare”, for hver krone brugt, tjener det dobbelte tilbage. Dette er noget du kan holde øje med. Det kan nemlig måles og vil hurtigt afsløre om du tjener penge på din Adwords indsats.

Har du allerede har prøvet Adwords og bare tabt budgettet til Google, uden et eneste salg, så er noget gjort forkert, og det er nok tid til at søge hjælp fra de professionelle.

Adwords er en kortsigtet strategi. Den kan give klik og kunder inden for meget kort tid.

Læs også:Tryksagen er stadig mere betroet end sin digitale pendant

3. Nyhedsbreve

Nyhedsbreve er den kanal der som regel har den højeste konverteringsrate.

Sammed med dem, der allerede har købt hos dig, har du fået opbygget et troværdigt tillidsforhold til. Det bør du udnytte, og få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. På den måde kan sælge til dem igen og igen.

Men det nytter selvfølgelig ikke bare at sende en mail eller et nyhedsbrev i den tro, at du på magisk vis sælger dine varer. Du skal holde dig relevant og ikke misbruge den tilliden du har fået opbygget med modtager.

Det kræver ikke en kæmpe liste at sælge til via nyhedsbreve. Det handler kun om lidt matematik for at se på om det kan betale sig. Antag du har 100 modtagere på din liste, ud af dem konvertere 20% til besøg i shoppen. Af dem konvertere yderligere 5% til salg. Det bliver til en kunde. Men hvis den kunde køber for tusind kroner. Var det så okay at bruge tiden på det nyhedsbrev? Hvad sker der hvis du har 500 modtagere på din liste?

Det kræver, at du har en tilpas lang liste af modtagere at sende til. Hvad der er en fornuftig størrelse afhænger meget af produktet du sælger og kundernes modningstid. Lige så vigtigt, kræver det at du konstant arbejder på at få den til at vokse. Brug for eksempel Facebook til at markedsføre dit nyhedsbrev.

Start tidligt på at opbygge din liste af modtagere til nyhedsbrev, og sørg for hele tiden, at få den til at vokse. Hav disse målsætninger:

  • giv altid modtagerne værdi, noget som ikke kan fåes andre steder eller via dine andre kanaler.
  • at teste hvor frekvent og hvornår på dagen du skal sende ud.
  • at forbedre tekster og budskaber, for at øge antallet af modtagere der åbner nyhedsbrevet.
  • at øge antallet af hvor mange modtagere der klikker på dine links.
  • at måle effekten, se hvad der virker og ikke virker.
  • at skrive mails, så de ikke havner i spammappen.
  • at mails ser ens ud, hos flest mulige modtagere og e-mail programmer.

Læs også:Er den digitale hype overvurderet?

4. Sociale medier

Sociale medier er nok det det sted hvor mange shopejere bruger deres tid forkert eller helt spilder tiden.

Selvfølgelig kan man skabe salg til en webshop via sociale medier. Men det bør ikke være hovedformålet med dit engagement på dem. Sociale medier kan du bruge til at starte dialogen med potentielle kunder. Bemærk: potentielle kunder. Med en vis mængde aktivitet og nogle effektive strategier kan det indirekte føre til salg.

Som minimum bør du oprette en profil på de sociale medier der giver mening i forhold til dine kunder. Der hvor kunderne opholder sig, der skal du være: Facebook, Google+, Twitter, YouTube m.m. På bl.a. YouTube og Instagram har du også mulighed for arbejde med influencer marketing. Den type marketing er dog mere problematisk, når du skal måle effekten.

Som udgangspunkt skal du helst undgå at lede brugerne væk fra din shop. Men som ny i gamet, skal du have skabt interessen flest mulige steder. Link til profilerne fra shoppen, fra e-mails og alle andre relevante steder, sådan så de kunder der ønsker at følge, har mulighed for det.

Bruger du – eller misbruger du – de sociale medier udelukkende som et sted for opslag med slagtilbud og direkte salg, får du nok aldrig succes med de sociale medier. Det er simpelthen ikke relevant og det er princippet spild af tid.

Det er vigtigt, at være opmærksom på, at sociale medier er et sted med frirum. Det er der hvor du tager en pause fra det vigtige. Med andre ord, du er ikke rigtig købsklar. Derfor vil annoncering med salg for øje ikke være nær så effektivt som annoncering via Google. Man kan dog annoncere med mange formål.

Læs også:7 veje til at få flere kunder i butikken

5. Bannerreklamer, affiliate mm.

Bannerreklamer var meget brugt for nogle år tilbage, og er det stadig – men trods alt, nedadgående. Effekten er i længere den samme, og med de mange adblocker-software løsninger til din browser, så bliver effekten endnu mindre.

Bannerreklamer kan stadig give dig en masse trafik. Men den er sjældent særlig relevant og giver lige så sjældent en god konverteringsrate.

Det er som nævnt, ofte, på grund af den manglende relevans. Du kan blot kigge på dit eget handlemønster, når du surfer på nettet. Du klikker også sjældent på den slags, ikke sandt? Meget enkelt forklaret, er det fordi du ikke umiddelbart leder efter det reklamen er for. (Det er samme effekt du får på de sociale medier.) Du kan sagtens blive fristet til at klikke, men det mere på grund nysgerrighed end det er du vil købe noget.

Inden du kaster dig ud i bannerreklamer, bør du vide og gøre følgende:

  • sørg for, at du kan måle effekten. Du skal vide hvilke bannerreklamer, hvilke kampagner og hvilken trafik der giver flest af de bedste salg.
  • sigte efter at give betaling pr. klik. Endnu bedre er betaling pr. konvertering, og så bevæger vi os over i affiliate marketing.

Læs også:Tryksagen er stadig mere betroet end sin digitale pendant

6. Offline markedsføring

Tiltag indenfor offline markedsførings, giver ganske god mening. Det gælder også for webshop. Offline markedsføring er også kendt som traditionel markedsføring hvor du gør dig synlig uden for den digitale verden. Nogle af disse muligheder kan f.eks. være sponsoraftaler, messestande, logo på arbejdstøj, og generelt alt merchandise hvor du kan tilføje et logo.

Før du har kunderne kan ovenstående være gode muligheder for at gøre dig synlig. Efterfølgende kan du overveje at skabe røre i “andedammen”. Det kan være ved at gøre gode gerninger og hjælpe til i lokalsamfundet. Sørg for at det er dokumenteret, så du via de digitale kanaler, f.eks. pressemeddelse eller sociale medier kan fortælle om det.

Når du så begynder at sælge og sende varer, sørger du for at der med enhver forsendelse altid ligger et katalog til inspiration. Du kan også medsende et løsblad med 2-3 relaterede varer og en rabatkode til den næste ordre.

Læs også:Hvordan ser fremtiden ud for grafisk

Konklusion

Der er mange muligheder for markedsføring. De der er nævnt her er blot nogle af dem der skal hjælpe med at få trafik og tiltrække de indledende salg. Når du er blevet mere etableret så er det tid til at kigge på hvordan du får kunderne til at købe igen. Det er her, så som offline markedsføring, og de mere bløde tiltag som loyalitetsklubber og betalte ambassadører kan være en god investering. Det er dog vigtig at du skelne mellem mulighederne og sætter dem op i forhold til formål. Nogle af disse metoder er langsigtede strategier som kan tage mange måneder at få effekt ud af. Andre er kortsigtede og kræver mere af dig for at vedligeholde.

Var denne artikel nyttig? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din virksomheds kommunikation mere effektiv.